Kuipertjes.reismee.nl

Zakynthos

Het is wat laat maar dit jaar wilden we er toch nog even tussen uit. In Griekenland is het weer in deze periode altijd nog goed dus de keuze was snel gemaakt. Ik wil eens proberen een reisblog aan te maken en deze korte reis (8 daagjes) leek mij een goede kans. Om 3.00 op, om 4.00 uur kwam Wendy ons ophalen en bracht ons naar Schiphol. Daar ging alles van een leien dakje en een kwartier later waren we ingecheckt en binnen. Na een goede vlucht en een korte transfer kwamen we bij ons apartement. Daarna ging alles veel trager, Grieks zullen we maar zeggen! Na bijna 3 uur wachten kregen we eindelijk onze sleutel! Het apartement is prima. Het is niet echt warm, zeker niet 's avons en in de wind. Op het terras al meteen geprikt door een Griekse ...wesp! Wat gegeten, eten gehaald, hostess aangehoord en daarna een beetje gewandeld. Helaas is er al heel veel gesloten, een echte spookstad (cq eiland), 's Avonds bij het apartementencomplex lekker pizza gegeten en op tijd naar bedje (goede bedden) toe. Tweede dag: lekker rustig wakker worden (7.00 uur!) met maar een gedachte: ik moet helemaal niks! Op z'n Grieks ontbeten: yoghurt + honing (en wat muesli). Koffie gedronken in het zonnetje op het balkon. Daarna gewandeld en gezocht naar winkeltjes, horeca of ook maar iets wat open was. Weinig gevonden. Wel een mooie wandeling door het achterland en langs het strand. Bij een apartementencomplex dat we tegenkwamen toasti gegeten. Er waren en er zijn steeds veel wespen dus Gina kan haar lol niet op! Daarna teruggeklommen (kleine omweg) en gewandeld. Er zijn heel veel olijfboomgaarden met echt heel oude bomen. We komen vrijwel niemand tegen, raar idee! Wel erg rustig! Terug bij ons eigen apartement snel omgekleed en bij het zwembad gelegen. Om 18.00 uur (1 uur later dan in NL) naar boven gegaan. Even een lekker kopje thee met iets lekkers. Rob heeft helaas weer hoofdpijn en gaat even plat! Vanavond zullen we wel zien wat we kunnen doen als de hoofdpijn overgaat. Derde dag: eilandtour (busexcursie). We vertrekken om 9.00 uur, de bus is zelfs op tijd. Onze reisleidster was Emmi, een geemigreerde Drentse. We gaan eerst naar de enige olijfoliefabriek op het eiland, waar we natuurlijk uitleg krijgen en mogen proeven van olie en olijven. Erg lekker! Ook hier wordt alles al stevig geautomatiseerd. Het eiland fabriceert olie voor eigen en Grieks gebruik. Daarna reden we naar het kerkje van de Heilige Mavra in Machairado. Op het eiland staat de kerk vaak los van de klokkentoren. Bij aardbeving of brand gaat dan vaak slechts een van beide verloren. Dit kerkje was helemaal afgebrand en was herbouwd. In het kerkje waren veel ikonen en fresco's te zien. Deze waren door andere kerken geschonken om het geheel weer aan te kleden. Achtereenvolgens zijn we naar een uitzichtspunt gereden in een heel oud dorpje dat de hele zware aardbeving in 1953 overleefd heeft, momenteel wonen er nog 35 inwoners. Het landschap lijkt op Toscane. De volgende stop is de oudste olijfboom van het eiland men zegt dat hij 2000 jaar oud is. Alle olijfbomen die we hebben gezien hebben trouwens de meest rare vormen. De koffiestop is op een heel mooi punt dat uitkijkt over een van de vele blauwe baaien. Lekkere koffie met natuurlijk Griekse zoetigheid: baklava en nog iets zoetigs waarvan we de naam kwijt zijn. Daarna volgt nog een stop aan een Grieks winkeltje met kruiden en allerlei griekse specialiteiten. Weer proeven van tijmhoning, amandelen geroosterd met honing, noga. Daarna mogen we de bus weer in, Rob is natuurlijk weer gezwicht en heeft noga en amandelen en verse kruiden gekocht. De lunch is laat, de meesten hebben al trek. In een restaurantje langs de weg eten we een warme maaltijd (Rob: kipsouvlaki en Gina: lamsvlees uit de oven), erg lekker. Supersnelle bediening, na bestelling stond alles met 10 minuten op tafel. Daarna nog een mooie rit gemaakt en een bezoekje aan een wijnfabriek gebracht. Natuurlijk ook hier weer proeven (brrr). De volgende stop is het uitzichtspunt bij het scheepswrak (St. Jorisstrand) hetgeen erg mooi was. Op een klein uitstekend vlondertje (max. 5 pers.) kon je naar beneden kijken. Voor diegenen die hoogtevrees hadden een echt hoogtepuntje (schatting ca. 130 mtr. boven het water). Ook bezoeken we een klein kerkje van het historische klooster van Anafonitria in Skoulikado en heel veel wespen!!! De laatste stop is een uitzichtspunt boven Zakynthos-stad Waar we lekker home made ijsje gaan eten. Griekse smaak: yoghurt met honing en walnoten. Om vijf uur weer thuis. We hebben niet veel trek en halen in de supermarkt broodjes en worstjes. Eerst een kopje thee want het apartement is weer akelig koud! Daarna het blog bijwerken, wat lezen en vroeg naar bed (vanwege de kou!). Vierde dag (donderdag alweer) is begonnen met hoofdpijn. Rob pas ca. 11.30 uur weer aanspreekbaar. Op het balkon ontbeten maar halverwege naar binnen gegaan vanwege de wespen. 's Middags gwandeld langs het strand en blijven hangen bij een tentje met ligbedden en daar lekker een pitabroodje met kip gegeten. Daarna tot een uur of 5 blijven liggen en weer naar het hotel voor de Griekse avond. Om 19.30 uur naar het restaurant, lekker gegeten. Muzikanten inmiddels gearriveerd. Het was een leuke avond. Morgen op tijd weer op; de huurauto wordt gebracht. Vijfde dag, de auto is om 9.00 uur gebracht. Hier en daar rammelt er wat, verder lijkt het wel oke. We gaan onderweg naar een door de hostess aangewezen plek om te zwemmen en te snorkelen. Na een eenzame rit (onderweg alles uitgestorven of afgebrand) bij de bewuste plaats aangekomen is er niets te vinden van een strand o.i.d. We vervolgen de route naar het noorden door kleine dorpjes en kronkelige wegen. Onderweg ergens koffie gedronken en wat gegeten want wanneer we weer iets tegenkomen (dat open is!) weten we niet. Maar niet gezeurt, het weer is goed en we zijn gezellig saampjes. Wat betreft de auto: de gordels deugen niet, km-teller is defect, de kap sluit nergens meer goed af (we hadden hem eraf gehaald) dus hopen dat we geen bui krijgen! We gaan richting het noorden, op naar de Blue Caves. Bij St. Nicholas kunnen we nog met een bootje mee tezamen met twee lieftallige Russische jongedames. Deze worden vergezeld van een taxichauffeur die zijn ogen niet van de borstjes van de meisjes kan houden. Het tochtje voert ons langs de kust en we varen een aantal keren de grotten in. De bodem van deze grotten bestaat uit witte kalksteen welke de heldere blauwe lucht weerkaatst. Gelukkig geen last van zeeziekte gehad (waren de pillekens vergeten!). We volgen verder de kustweg richting Zakynthos-stad. Nog even een bezoekje aan de Spar voor het ontbijt van morgen en verder naar het apartement. Thuis gekomen de hostess gebeld en over de auto geklaagd: morgen komt er een ander. Verder nog even op het balkon gechilled en geblogd. Op tijd eten in het restaurant beneden en weer lekker warm in bed met een boek en het blog afmaken. Morgenvroeg komt het autoverhuurbedrijf weer! Zesde dag; auto omgewisseld voor een VW Polo. Stukken beter! Eerst naar Zakynthos- stad gereden, daar eerst koffie gedronken aan de haven. Kerk van Dionysos bekeken en daarna de stad in. Aardig stadje! Lunch met crepes, Gina met kip en kaas en voor Rob natuurlijk zoetigheid; chocola met banaan en chocopasta. Heerlijk! Daarna op zoek gegaan naar een mooi strandje. Het werd steeds mooier weer, 24 graden! Kustweg genomen via Argassi naar Banana Beach (gesloten) door naar Gerakas Beach waar de schildpadden in het seizoen ( juni - sept.) hun eieren leggen. Er waren nog enkele nesten afgebakend maar geen schildpad gezien. Prachtig strand met hele aparte rotsen, welke eigenlijk van klei waren. Vreemd gezicht. Heerlijk in de zon gelegen, boek gelezen en in de zee geweest, lekker water. Eind van de middag richting Laganas gereden naar het apartement, omgekleed en naar een tentje aan het strand waar we het diner hebben gebruikt. Nog even het blog bijwerken en dan slapen. Leuk dat er reacties komen op ons blog van de thuisblijvers. Nog maar één dag te gaan. Zevende dag; geen zonnetje bij het wakker worden dus een beetje uitgeslapen. We gaan weer touren, richting Keri en Keri Beach. Ook daar is het meeste al gesloten. Aan het haventje van Keri koffie gedronken, winderig, het weer verandert! Vanuit het zuiden toch nog een keer de rit (eiland is maar 37 km lang) naar het noorden gemaakt om het scheepswrak nogmaals te zien. We komen langs de plek waar de grootste vlag van Griekenland moest staan, maar ook die was al opgeruimd. Rob wilde bij het scheepswrak nog langs een bergpaadje naar beneden maar halverwege zijn we toch maar terug gegaan. Het pad is te slecht begaanbaar. Toeristen komen we vandaag bijna niet meer tegen. Het is de laatste week van het toerisme, 29 oktober gaat de laatste vlucht terug naar Nederland. Het begint donker te worden en we besluiten terug te gaan. Onderweg gaat het regenen, niet meer naar het zwembad dus. We pakken de koffer vast in en eten voor de laatste keer in het restaurant van Pierros. Op tijd naar bed; morgen vertrek om 8.45 uur naar het vliegveld. Dag 8: We vliegen om 11.25 uur, met een tussenstop op Kreta, weer naar huis. Omstreeks 16.00 uur landen we weer op Schiphol. Wendy haalt ons op en nodigt ons uit voor het eten. 8 dagen Zakynthos was goed, lekker weer, mooie stranden, aardige mensen en natuurlijk lekker eten!

jaap en Jannet

HOi, eindelijk snappen we hoe zo reis(b)log werkt: we kunnen gewoon reageren op een verhaaltje van jullie. Eenzaam en alleen, zonder ons, over zo'n Grieks eiland is natuurlijk wel heel romantisch. En op zoek naar de witte jeep, die er helemaal niet is. Had je een paar maanden eerder moeten komen. (grapje). Leuk om op de hoogte te blijven van jullie belevenissen en we hopen snel bij te kletsen en de foto's te delen.

jaap en jannet

Rob je moet minder snoepen anders krijg je weer hoofdpijn. ik heb gezien dat jullie genieten. gr en weltrusten x

Leida

Hoi ginen robnog een dag ,ik dacht dat je 8 dagen was ?
Maar dat was dus niet zo .je komt morgen terug!
Hartelijke gr leia en ruud xxx

andres en marga

leuk reisverslag ondanks wespen en Robbies hoofdpijn-
ik ga nu nog effies de fotos bekiiken
groetjes

mark

Leuke foto's!
Ziet er goed uit!

Petra

jammer dat ik deze blogs pas kan lezen nadat jullie al terug zijn, denk dat jullie ondertussen alweer aan het werk zijn. maar was hoe dan ook leuk om te lezen en jammer dat er zo weinig mensen waren Gina geprikt werd en de hoofdpijn van Rob maar verder lijkt het me een heerlijke vakantie te zijn geweest.

Nora

Leuk reisverslag en mooie foto's van jullie 8 daagse trip naar Zakynthos

Nora

Leuk stukje schrijfwerk, mooie foto's.
Misschien nog eens een weekje gaan!!