Kuipertjes.reismee.nl

Sri Lanka

Hallo allemaal, 2 mei 2012 - Wij zijn met onze vrienden Rob en Yvonne van Ham eindelijk in Sri Lanka aangekomen. Wij hebben een goede vlucht met de Emiraten gehad. Rob heeft zelfs even geslapen. We zijn van Amsterdam naar Dubai gevlogen en hebben daar een stop van ca. 2,5 uur gehad en toen weer verder gevlogen naar Colombo. Alles voorspoedig gegaan. We liepen hier op het vliegveld zo de warmte in. Het zonnetje schijnt en onze gids annex chauffeur (we mogen hem Robert, David of wat we maar willen noemen). We dopen hem BOB. Hij zegt dat wij de baas zijn, het lijkt dus op het eerste gezicht een aardige man. Hij heeft een keurig busje en brengt ons met een korte stop bij de bank (enkele duizenden Rupies ingeslagen) naar het hotel (Camelot Beach Hotel) aan het strand. Onze kamer is ok maar gedateerd. Kan ons niet zo bommen, we zijn behoorlijk moe. We spreken of om een lekkere duik in het zwembad te nemen en daar op de ligbedden weer een beetje bij te tanken. Yvonne en Rob hadden een onverwachte gast op de kamer: een lekker grote kakkerlak. Rob van Ham heeft hem een kopje kleiner gemaakt.  We hebben de rest van de dag lekker geluierd en geluncht in het hotel. Eten was ok, soms wat pittiger dan verwacht maar beslist smakelijk. Het was te heet om te lopen en we waren ook te moe dus lekker liggen slapen bij het zwembad. Opvallend was dat er veel kraaien zijn. Na zonsondergang ook in het hotel gegeten. Gebeld (geviberd, werkt goed) met het thuisfront en op tijd naar bed. Morgen om 7.00 uur weer op, 7.45 ontbijten, Bob komt ons ophalen om 9.00 uur. 3 mei - Vannacht hebben we allemaal lekker geslapen. Alleen had Rob van Ham last wat turbulentie dus hij begon de dag met een pilletje.. We hadden vandaag een rondtour in de hoofdstad Colombo. De gids doet het goed. Hij luistert ook goed; dus koffie om ca. 10.30 uur! Tijdens de koffie hebben we het programma doorgesproken en wat keuzes gemaakt en weer verder. Hij wijst ons allerlei gebouwen aan die er toe doen maar het verkeer is het meest indrukwekkende. Diegene die het hardste toeterd heeft het meeste recht. We stoppen nog een keer voor de lunch, die ook goed smaakte. De chauffeur haalt vast treinkaartjes voor de treinreis die op de 13e gepland is. Daarna weer terug naar het hotel. Toch nog maar even een stukje in de winkelstraat heen en weer op zoek naar een boedha. Niet geslaagd dus nog gauw even naar het zwembad/strand. 's Avonds weer lekker gegeten en even het blog bijwerken. Daarna lekker naar bed want morgen hebben we met de chauffeur om 8.00 uur afgesproken. 4 mei - na een goed ontbijt gaan we weer op pad. We gaan een bezoek brengen aan het olifantenweeshuis in Pinnawela. Het is geweldig om naar de olifanten te kijken in een natuurlijke omgeving. Hoe ze met elkaar spelen en ze een banaantje te voeren, je kunt er niet genoeg van krijgen. Daarna nog even een rondje door het weeshuis gemaakt en wat foto's gemaakt van de behandeling van een olifant met een beenblessure. Hij liet van de stress een poepje vallen, wat ons wat strontspetters bezorgde. Er was ook nog een olifant die blind was (80 jaar oud en al 60 jaar daar) en een die op een landmijn was gestapt. Allemaal niet zo leuk dus snel weer verder. Temperatuur loopt ook op en Rob K. krijgt natuurlijk hoofdpijn. We gaan weer verder naar het hotel Hermitage. Onderweg gebruiken we de lunch. In het busje wordt nogal eens van plaats gewisseld om lekker te kunnen zitten maar uiteindelijk ca 17.00 uur aangekomen bij Hermitage. Gelukkig maar want we zijn allemaal nogal brak. Na een welkomsdrankje en een lekker koud doekje gaan we naar onze kamers. Rob K. gaat even plat met zijn hoofdpijn. Gina meldt bij de receptie dat de balkondeur niet op slot kan, ff wachten dus. Rob en Yvonne zijn al vooruit naar het zwembad. Na een uur is er nog niemand geweest. Rob ligt nog steeds op bed dus ik ga toch maar even naar het zwembad. Onderweg zie ik nog een grote aap in de binnentuin. Hij heeft iets gestolen en is dat aan het slopen. Het is dus goed om op onze spulletjes passen. Lekker gezwommen en meteen maar met zijn drieen langs de receptie om te vragen wanneer ze komen, we hebben ook geen kleine handdoeken en water. Rob is ondertussen ook wakker van het lawaai van de airco en heeft hierover geklaagd. We krijgen een andere kamer; kamer 217 en gaan dus weer verhuizen. Om half acht gaan we eten en horen van Yvonne dat haar fohn in de fik stond. Gelukkig geen persoonlijke schade. Redelijk gegeten en nog wat in de lobby gezeten, helaas geen WiFi, dus geen blog bijwerken. Op tijd naar bed. Morgen begint het volle maanfeest, wat hier 3 dagen duurt. De mensen zijn hier elke keer met volle maan vrij. De mensen hangen overal versiering op en er zijn veel stelletjes die van de gelegenheid gebruik maken om te trouwen. De mensen zijn heel mooi gekleed en vieren feestjes in de hotels. 5 mei - Rob en Yvonne slecht geslapen. Het blijkt dat hun kamer ook een veel kleiner bed heeft dan de onze. Met z'n tweeen op ongeveer de helft van ons bed!! Dus maar weer geklaagd en moeten maar weer afwachten. Dit hotel krijgt van ons zeker geen 10 voor service. Onze gids (oftewel gids én een chauffeur want ze zijn inmiddels met zijn tweetjes) haalt ons na de lunch op. We gaan naar de resten van de oude tempels en paleizen van Anuradhapura. We hebben hier een meer gespecialiseerde gids voor besteld. Onder zijn leiding lopen we op blote voetjes over de heilige grond van een oud klooster en bezoeken we de gevonden resten van opgravingen. Bezoeken we een Boedhistische tempel waar we een lotusbloem offeren. Het is reuze druk. Men viert namelijk ook nog het zgn. Poyafeest. Men komt overal met hele families tegelijk naar het tempelgebied om met elkaar te bidden en samen te eten en dit feest te vieren. Enorm veel mensen. Bij de ingang van het tempelgebied schaffen ze lotusbloemen aan die als offer worden aangeboden. Het is een wirwar met lange rijen mensen die in de rij staan voor gratis eten, allemaal heel geduldig. Het gaat erom alles met elkaar te delen, eten en respect. Het zou maar de halve dag duren maar dat liep wat uit. Uiteindelijk eten we pas om ca.15.30 uur onze lunch. Te laat voor Rob K.; het gevolg is natuurlijk HOOFDPIJN! Weer pilletje! De gidsen brengen ons naar een restaurant waar we de enige gasten zijn maar het eten en het uitzicht is prima en ze hebben WiFi dus het blog van gisteren gauw erop gezet. Bij onze thuiskomst gaat Rob meteen naar bed. Rob, Yvonne en ondergetekende nemen maar weer even een duik in het zwembad om af te koelen. Toch nog even opwinding want wanneer wij al sissende in het water bijkomen komt er een vrouw in paniek aangerend. Ze heeft een kindje (ca. 5 jr.) bij zich dat nat en bewusteloos en slap in haar armen hangt. We weten natuurlijk niet wat er precies is gebeurd maar onze conclusie is dat het kindje natuurlijk uit het water is gevist. De vrouw brengt het kindje naar haar man, die het schud en onderste boven houdt. Uiteindelijk begint het kindje water uit te braken en te huilen. We waren allemaal opgelucht (zij natuurlijk het meest)! Handdoeken voor Rob en Yvonne geregeld. Alle hotelemployes zijn er steeds niet als je ze nodig hebt! Kamer van Rob en Yvonne was nog steeds niet in orde en zij krijgen een andere kamer. Rob K. nog steeds niet aanspreekbaar. 's Avonds gaan we ; Rob, Yvonne, Gina, Bob en Cristiaan (chauffeur) kijken naar de Poyaviering. Jammer dat Robbie er niet bij was. We hebben een soort bedevaartroute van 2 km gelopen waar langs de route allemaal beelden van monniken achter elkaar staan. Heel apart! Foto's willen niet echt lukken, mis ook Robbie natuurlijk. Daarna terug naar het hotel. Het wordt een niet zo bijzonder souper (ca. 21.00 uur). Er lopen zelfs mieren in een bepaalde pudding! Voor Robbie maar soep, brood en fruit meegenomen naar de kamer. Rest mij nog even het blog te typen en het programma voor morgen te bekijken en lekker te gaan slapen. Welterusten! 6 mei - Vanwege de warmte vertrekken we om 8.00 uur naar Mihintale waar we de grote witte boedha bezoeken. Eigenlijk zouden we via de trap, 1840 treden op moeten maar gelukkig (voor Robbie's knietjes) weet Bob een weggetje waardoor we maar de helft behoeven te klimmen. Aangekomen moeten we natuurlijk weer allemaal plassen en een monnik nodigt ons uit gebruik van het toilet in zijn huis te maken. Natuurlijk even een fotootje gemaakt. We lunchen makkelijk met lekkere Nescafekoffie, koekjes, crackers en banaantjes. Daarna op naar Aukana, waar de staande boedha, 13 mtr hoog zonder sokkel staat. Erg mooi! En het laatste programmapunt: de olifantenrit, geweldig! Eerst nog even een spanningsplasje doen. Een belevenis op zich! Het ging als volgt; we lopen naar een krotje (ut huusje), men sluit eerst de waterslang aan en spuit dan het hok schoon. Ranzig, er ligt nog van alles in de pot, brrr. Geur die we niet zo gauw vergeten. Maar ja nood breekt wetten. Enfin, het was verder wel erg leuk. Met zijn vieren in een 1 bakje op de olifant; geweldig leuk! We eindigen de dag met een verrassing van Bob: een heerlijke Ayurvedische massage! We zijn nu allemaal heel moe, gelukkig nu echt naar het hotel. Dit hotel (Giritale) is een prima hotel en krijgt van ons een dikke 7,5. Bij het binnengaan van de kamer hebben R&Y opnieuw een gast: een kikker gaat gezellig mee. 7 mei - Vandaag luie dag, zwemmen en niks doen. Club sandwich in hotel gegeten en gaan om 14.00 uur naar de overblijfselen in Sigiriya van het paleis van koning Kassapa. Onderweg komen we op de autoweg nog een wilde olifant tegen! Bij het paleis krijgen we weer een speciale gids die ons van alles verteld. Koning Kassapa was een bloeddorstige maar geniale koning. Leuk en indrukwekkend, heel bijzonder door hoogwaardige technieken. Wel een hele klim. We (R&G) komen halverwege en bekijken de muurschilderingen. Mooi uitzicht en onderweg wat regen. Gelukkig geen bijen tegen gekomen!!!!!!!! Moe maar voldaan weer naar het hotel. Was weer een leuke en interessante dag. Alleen nog lekker eten en dan naar bed. Morgen weer een dag. Dinsdag 8 mei - De eerste week is omgevlogen. We vertrekken vroeg voor de grote hitte om het paleis, oftewel wat ervan over is, in Polonaruwa te bekijken. Het museum is warm maar wel interessant. Het is ooit een enorm complex geweest, luxe en imposant. Nu vinden we op het buitenterrein veel ruïnes én de liggende boedha van ca. 12 mtr. lang. Tegen de middag hebben we er genoeg van en gaan voor de lunch en koffie. Bob en Christian vinden een proper tentje langs de weg. Het wordt weer een aparte lunch met verse sappen -zeg maar smoothies- en diverse Lankaanse snacks. We nemen verschillende en delen die met elkaar. We eten met zijn zessen, ook Bob en Christian, voor iets meer dan 12 euries! Daar hebben we diverse hapjes, allemaal 1 of 2 smoothies en Nescafé voor. Na het eten besluiten we unaniem geen zin te hebben om naar de Batikfabriek te gaan. We gaan naar een kruidentuin waar we een rondleiding en een massage krijgen. Ons hotel staat in Kandy dus weer verder. Alleen nog even een fotostop bij een zeer mooie Hindoetempel die nog in gebruik is. Een soort parkeerwacht laat ons wat mooie plekjes zien. Verder naar Kandy, het straatbeeld veranderd. Vermoedelijk meer invoed van India. Rommeliger en het verkeer een chaos. Nog erger dan normaal. Om een uur of zes komen bij ons hotel, het hotel Suisse. Een oud Engels gebouw, hele mooie kamer in koloniale stijl. Ook eetzaal zeer mooi en stijlvol. Eten is vast wel 5 sterren!!! Rob even roken dan kan ik even het blog bijwerken. Daarna gaan we nog een rondje door het hotel maken en dan lekker slapen. Wo. 9 mei - Vrije ochtend dus lekker genieten van een lekker ontbijtje. Rob van Ham heeft met zijn goede stoelgang gezorgd voor wat extra werkgelegenheid. De ontstoppers kwamen met 3 man sterk. We zien na het ontbijt wel of het probleempje is opgelost. We besluiten even lekker naar het centrum te wandelen. Onderweg nog vissen, schilpad, dikke salamander (varaantje, hagedis?) gespot. In het centrum leuk gesprekje met een local die ons meeneemt naar het plaatselijke marktje. Hup weer terug even wat drinken en wachten op de gids voor de stadstour. Om 13.00 uur vertrokken. Rob & Yvonne hebben weer gezelschap op de kamer; weer een kakkerlak! Rob heeft hem aangepakt en hij staat nu levenloos op het doucheputje. Rob K. heeft tegen de gids gezegd dat we graag iets van houtsnijwerk meenemen, boedha of olifant. Fout, fout, fout! Nu moeten (?) we langs een aantal houtsnijwerkplaatsen en/of souveniersshops. Al gauw willen we niet meer en nuttigen we bij the Bake House weer een diverse hapjes lunch met milkshakes. Ik hoop dat ik strakjes nog in mijn feestjurk voor de bruiloft pas. Daarna nog wat rondgelopen en nog een Hindoetempel bekeken (750 jaar oud). We hebben om ca. 16.30 uur een afspraak bij de GEM-groothandel (edelstenen die hier gedolven worden). Vinden we niks aan, is commercie. Daarna meteen door naar een voorstelling van de vuurdansers. Aardig maar niet schokkend (volgens ons is het wel dezelfde cast als in 'moeder wat is het heet!). Tot slot nog naar de tempel waar de tand van Boedha bewaard wordt. Een speciale gids geeft ons uitleg. Wel aardig maar we komen tot de conclusie dat we de monikken in Sri Lanka niet aardig vinden. Ze zijn dik, rijden in vette auto's en zijn hebberig. De dag is om, op naar het hotel omkleden, heerlijk douchen en eten. Nog wat napraten op het terras en lekker slapen. Morgen geen plannen, dus vrije dag! Do.10 mei - Vandaag niets gedaan. Alleen gezwommen en geluierd. Vanmorgen vroeg buiten veel apen, leuk om te zien. Ook bij het zwembad gestoord door een kudde grote vleermuizen. Grote paniek onder de kraaien!!! We hadden vandaag weer een trouwerij in het hotel. Het hotel heeft de eetzaal vanavond naar het terras verhuist. Dus we eten strakjes gezellig buiten. Het plan is om straks de stad even in te gaan en dan naar bed. Morgen om 9.00 uur komt het busje ons weer halen en gaan we weer op pad naar het volgende hotel. Dit hotel krijgt een 8,5. We zijn hier heel tevreden; bedden, verzorging, eten, sfeer, alles erg goed. Wat betreft onze chauffeur en begeleider Bob en Christian: ze zijn betrouwbaar, zorgzaam, flexibel en bescheiden (tot nu toe!). En bovenal; ze hebben humor. We lachen best wat af in het busje. Vrij. 11 mei - we hebben weer op het terras buiten ontbeten. Tijdens de maaltijd wordt het terras kraaivrij gehouden door iemand van het hotel met een katapult. Vandaag zijn er weer 2 trouwerijen en men is al druk bezig. Met spijt nemen we afscheid van dit hotel. We gaan nu richting Nuwara Eliya. We volgen een hele lange slingerweg met vele haarspeldbochten. Komen nog een gecrashte tuk tuk tegen. We stappen bij een waterval uit en klauteren wat omhoog. Yvonne houdt het al eerder voor gezien en zet ons voor de waterval op de kiek. Daarna is het natuurlijk weer koffietijd en Bob brengt ons bij een uitzichtpunt vlakbij een lagere school. Wat foto's geschoten van de omgeving en met de kindertjes. De kindertjes gingen helemaal los toen ik de gemaakte foto's aan hen liet zien, erg leuk. Ik moest mijn camera goed vasthouden! Ook een kijkje genomen waar het eten van de kindjes wordt klaargemaakt. Beslist niet de keuken van Herman den Blijker! De koffie was goed. Rob & Rob hadden wat zoete balletjes besteld. Helaas niet te eten, leken wel suikerballen. De gids heeft weer een mooi verhaal wat lijkt op het verhaal van Rama en Sita (zoiets als Romeo & Julia). Nog even toiletteren, brrrrrr! De volgende stop is bij de theefabriek The Blue Field Tea Centre. Deze draait al 100 jaar met dezelfde machines. Ziet er beter uit dan in Indonesië, we worden door een aardige dame rondgeleid. Ook gebruiken we hier de lunch. Daarna op naar Nuwara Eliya. Na een uurtje komen we bij het Galway Forest Hotel. We zitten nu op 1984 meter hoogte en dat is te merken aan de temperatuur, ca 21 graden overdag en 14 's nachts. Dit hotel heeft een heel andere uitstraling. De sfeer kunnen we wel Engels noemen, donker ingericht en zeker minder dan het vorige hotel. De kamer en de maaltijd zijn okee. We zijn allemaal moe en gaan dus lekker vroeg naar bed. De deken houden we er dit keer op. Za. 12 mei - Vandaag geen tempels. We konden nog naar een Hindoetempel maar geen van ons had daar zin in. We besluiten koffie te gaan drinken bij The Grand Hotel, dé luxe locatie van het dorp. Men had hier vroeger een paardenrenbaan en stallen. Oude Engelse grandeur. Je kunt je voorstellen hoe de deftige mensen hier vroeger hebben rondgelopen. Daarna gaan we naar de plaatselijke markt om te shoppen en te lunchen. De wandeling door het dorp wordt besloten bij de massagetoko. We hadden eerder bij Bob aangegeven dat we graag een oliedruppelmassage wilden hebben. Bob vergeet dat natuurlijk niet (hij zal wel provisie krijgen). Niettemin voor ca. € 21 krijgen we een volledige Ayurvedische bodymassage, stoombad (het is nog niet heet genoeg) en oliedruppelbehandeling (Shirodhara waarbij olie op het voorhoofd wordt gegoten, verlicht spanning en verbetert het gehoor) en gezichtsbehandeling met aloe vera. (ruim 1,5 uur) Heerlijk genieten, alhoewel ik Rob een paar keer heb horen kreunen. En Yvonne wist niet dat ze zo lenig was. Rob K. had na de behandeling een heel licht gevoel in zijn hoofd (was speciale olie tegen hoofdpijn) en Rob van H. had erna hoofdpijn(?!). Mijn masseuse gaf mij een tikje op de wang en een knuffel bij het afscheid (weet mij op waarde te schatten!). We stappen cq. glibberen allemaal nogal duf in het busje (hebben de boys ondertussen opgehaald) en gaan weer terug naar het hotel. Douchen en eten en de rest van de avond lekker even loungen en ff bloggen en dan naar bed. Zo. 13 mei - Heerlijk rustig opgestart want we worden om 11.00 uur pas opgehaald. We moeten spulletjes voor 1 overnachting meenemen, de rest van de bagage blijft in de auto. We zullen vannacht in een cabana in het bos overnachten. Maar eerst gaan we een Engels protestant kerkje van 160 jaar oud bekijken. Aardig maar aan een restauratie toe. Daarna even wat boodschapjes voor de lunch gehaald en worden we door B & C op de trein naar Ella gezet. Natuurlijk eerst even plassen, jakkes!!!!!!! Verder leuke treinreis, natuurlijk is de trein ook aan een restauratie toe. We zitten in een panoramarijtuig, erg oud en de stoelen staan naar de achterkant gericht. Achteruit rijden dus. Mogen niet klagen hoor; mooie uitzichten! De boys staan ons in Ella al op te wachten. We gaan onderweg naar Ella adventure park. We Stoppen nog even bij een mooie waterval en schieten nog wat plaatjes. Survival doen we niet maar voor de rest is het een groot avontuur. We gaan eerst stuiterend met de Jeep en het laatste stuk lopend de vallei in. Geluk dat het nog een beetje licht is en droog. Moet er niet aan denken hoe dit in het donker moet of bij hevige regenval. Alles is verlicht met olielampen. Electra is er niet! De Cabana is mooi, beneden en boven een slaapkamer. Wanden zijn er niet, bamboe rolgordijnen of hangende doeken scheiden alles. Eigenlijk een "open huis" dus, maar wel met wc en (stort)douche. Boven het bed een klamboe die door ons op gaten wordt gecontroleerd. Het diner is ook buiten. Daar maken we kennis met de huisspin; een giftige boomspin van ruim 15 cm. Eten is oke. We slapen in de natuur met een kakofonie aan geluiden, erg apart. Op onze klamboe een sprinkhaan van 10 cm, en we liggen voortdurend te kijken naar de vuurvliegjes die rondom de klamboe vliegen. Ook nog een laat telefoontje van Mark, die voor moederdag nog even belt. Wendy en Stefan sturen digitaal tulpen uit Holland. Ma. 14 mei- Na een goede nachtrust krijgen we een prima ontbijt, er worden zelfs omeletten gebakken. Om 9.00 uur verschijnen de boys, zij moesten lopend naar beneden en hebben hier drie kwartier over gedaan. Wij gaan tezamen weer lopend en met de jeep naar boven, een beleving rijker. Deze overnachting verdient een 8!!!!! We gaan onderweg naar Tissamaharama. Onderweg scoren we nog cappucino, erg lekker! Een bezoek aan de grot van Rama, wordt unaniem weggestemd, we willen naar het hotel en lekker zwemmen. Na de lunch komen we omstreeks 16.00 uur aan bij hotel Chakindra. Ziet er netjes uit. Koffer op de kamer en naar het zwembad, erg warm water, koelt niet af. Douchen en om 19.30 uur diner. Di. 15 mei - vroeg uit de veren (wake up call om 5.15 uur) voor de safari! We worden opgehaald door Jeep met deze keer luxe stoelen. We moeten tenslotte 4 uurtjes rijden, zitten, foto's maken en genieten. Safari doen we in het Yala Park, een enorm reservaat verdeeld in 5 gebieden, waarbij 1 van de 5 open is voor safari's. De chauffeur is alert en wijst ons op allerlei beesten. We zien: apen, vogels, herten, krokodillen, buffels, wilde zwijnen etc. Ontbijten doen we in de Jeep met een ontbijtpakketje van het hotel. Halverwege de safari stoppen we nog even bij het strand, waar de tsunami van 2004 ook heeft toegeslagen. Hier vonden 47 mensen de dood. De gidsen praten met elkaar waar de olifanten gezien zijn. Na lang zoeken, vinden we toch in het bos de olifanten. Eerst zien wij ze niet goed, zij schuivelen al etend door het bos en doen dit heel stilletjes. Uiteindelijk komen ze naar het pad waar wij met de Jeep staan te wachten om mooie plaatjes te schieten. Eerst moeder en baby olifant en even later ook papa olifant. Een mooie belevenis, zeker omdat de olifanten op nog geen twee meter van onze auto staan. Na veel foto's gaan we weer richting hotel. Daar moeten we de koffers weer pakken om richting Mirissa te gaan. Onderweg een stop bij lokale buitenmarkt, waar we banaantjes inslaan, 20 rupies (12 cent) per kilo. Bob heeft onderweg een Tuc Tuc ritje geregeld via een vriend van hem. Om de beurt dus ook de ervaring van Tuktuk-rit beleefd. Lunchen bij wegrestaurantje met sandwiches. Ook nog een stop bij winkeltje langs de weg met houtsnijwerk, waar we een mooie olifant kopen. De slagtanden ontbreken, deze worden nabezorgd in volgende hotel. Omstreeks 18.00 uur aankomst in Mirissa bij het Palace hotel. Ook weer iets verouderd maar hele mooie huisjes met plafondschilderingen op de rotsen boven zee. Om 19.30u diner en weer op tijd naar bed. Morgen weer vroeg op voor de boottocht op zoek naar walvissen. Wo. 16 mei - Om 6.15 uur vertrekken we naar de boot, afvaart om 6.30 uur. Kleine boot met 5 man personeel en 10 man passagiers; wij met 6, Bob en Christian zijn ook mee, en nog 4 duitsers. We krijgen koffie en zwemvesten en vertrekken naar open zee. We eten het ontbijtpakket wat we hebben mee gekregen op. We varen erg ver uit de kust en zoeken allemaal naar walvissen. Na 2 uur varen hebben we nog steeds niets gezien. Plotseling zien we een grote vin naast de boot. Een grote witte haai van wel 6 meter zwemt even met ons op. Mooi om te zien maar hier zijn we niet voor gekomen. Eindelijk ziet een van de mannen een " spuiter" van een walvis in de verte. We veranderen snel van koers om er dichtbij te komen. Het zijn er twee, een mannetje en een vrouwtje. Na een paar minuten gaan ze allebei weer onder, nadat we de grote staartvin hebben gezien. Een prachtig gezicht. Dit herhaalt zich een aantal keren waarbij we steeds proberen foto's te maken. Erg lastig bij een hevig schommelde boot op een toch wel wilde zee. Yvonne is behoorlijk zeeziek geworden en blijft na een aantal keren overgeven rustig zitten aan dek. Iedereen heeft ze gezien en dus gaan we terug. De terugtocht duurt ongeveer twee uur. Bij terugkomst in het hotel ziet Yvonne nog steeds een beetje groen dus we besluiten allemaal even te slapen, het was vanmorgen toch wel wat vroeg! 's Middags luieren Rob & Gina bij het zwembad, genietend van de natuur en alle vogelgeluiden. 's Avonds is Yvonne er gelukkig weer bij en eten we weer gezamenlijk. Daarna lekker naar de kamer, uitbuiken en koffer inpakken. Do. 17 mei - Vandaag onze laatste dag met de boy's. We hebben het verzoek van Bob gekregen om iets in zijn 'poeziealbum' te schrijven. Onder het ontbijt dat buiten geserveerd wordt bespreken we hoe we de fooi zullen aanbieden en het grapje dat we voor Cristiaan hebben bedacht. Na het ontbijt rijden we naar Galle en bekijken daar het Nederlandse fort. Dit fort heeft tijdens de Tsunami een flink aantal mensen het leven gered, alhoewel er toch een flink stuk muur is weggeslagen. Het is een enorm complex. Een praatje met een vrijwilliger die op het terrein rondloopt verteld allerlei wetenswaardigheden. Dan is het natuurlijk weer tijd voor koffie. Daarna Olanda shop bezocht, een grote verzameling van oude meubels, sieraden, huisraad en wat je maar kunt bedenken. Gevolgd door een museum van een buitenlandse eilandbewoner, die in de loop van ca. 30 jaar een enorme verzameling van allerhande zaken had aangelegd en wat nu een museumpje was. Tevens zijn er diverse oude ambachten en edelstenen. Tot slot bekijken we nog een Nederlands Hervormde kerk met allerlei graven van lang geleden. Alweer is er een aardig oud mannetje dat van alles verteld. Iedereen heeft honger dus zoeken we een restaurantje om te eten. Tijdens de maaltijd lezen we het verhaaltje dat we in het 'poeziealbum' hebben geschreven aan Bob en Christiaan voor en geven hem zijn boek plus fooi voor beiden terug. Voor Christiaan die steeds aan het bellen was hebben we een zelfontworpen handsfree belset bedacht; elastiekje met daaronder zijn GSM! Hilariteit alom! De boys liggen ook dubbel! We bezoeken nog het schilpaddencentrum en zien schildpadjes van 1 dag oud, die vandaag weer zullen worden teruggezet in de zee. Tuktuk, de schilpad met 3 poten en de albino van 7 jaar oud. Deze schilpad komt maar eens op de miljoen voor. Hij wordt niet teruggezet want dat overleeft hij niet. Zijn schild is zo week en gevoelig dat hij zelfs gekieteld kan worden. Dit was het laatste uitstapje en we worden nu naar ons laatste hotel gebracht. Hotel Tangarine in Kulatara is een groot 5 sterren hotel, heel mooi en luxe. We nemen afscheid van de boys. Die ook wat aangedaan zijn. Een laatste foto en we zwaaien ze uit! De laatste dagen zijn we nu alleen. We hebben prachtige kamers. Helaas blijkt de kamer van R&Y niet vrij te zijn en krijgen ze een andere, ook mooie kamer. Rob Kuiper probeert de kluis in gebruik te nemen maar laat daarbij het alarm afgaan. Gelukkig worden we geholpen. Met zijn vieren gaan we naar het strand en kijken naar de ondergaande zon. Na een prima diner en een cocktail in de lounge even het blog bijwerken en lekker slapen. Vr. 18 mei - Vandaag niets anders te doen dan eten, drinken en luieren en de eekhoorns gevoerd. Nog wel 's morgens nog even wat souveniers gekocht en 's middags langs het strand gelopen. Voor het eten geregeld dat we morgen 1 kamer tot 's avonds 22.00u bijhuren. Kunnen we nog lekker even douchen en omkleden. 's Avonds log bijwerken, wat drinken in de lobby en de foto's op het log zetten. We krijgen dan ook ons eerste en enige regenbuitje. Za. 19 mei - Nog een laatste wandelingetje en Verjaardagskadootje voor Rob gekocht. Om 12.00u checken R&G uit. De kamer van Y&R houden we aan dus zetten we alles bij hen neer en dan op naar het zwaardere werk: het zwembad in! Het plan is niksen en zwemmen. De maaltijden gebruiken we in het hotel en om 22.30u worden we voor het transfer naar het vliegveld opgehaald. Om 03.00u vliegen we weer naar huis!

Nicolette Blom-Mulder

Leuk verhaal Gina wel boeiend haha

groetjes

Nicolette

Jannet

Hoi Rob en Gina,

Ziet er weer fantastisch uit die welverdiende vakantie. Jullie gaan zo vaak, dat ik je niet eens een fijne vakantie heb kunnen wensen, maar bij deze. Geniet ervan en houdt ons maar op de hoogte, dan genieten wij ook een klein beetje mee. Fijne vakantie met BOB, Rob en Robby.

Peter

Dat kan ik ook, mijn verhaal:
2 Mei, weer de hele dag om te huilen. Achter de computer gezeten voor werk. Verder niks.
3 Mei, beetje stijf van bureau werk, het blijft te koud voor de tijd van 't jaar. Weer een saaie koude dag.
:-)
Veel plezier en Pas Op voor de zon, het kan warm zijn...!

Hans&Ger

Heerlijk mee genieten...!

Marleen en Babs

Hoi Gina en Rob leuk om jullie verhaal te lezen en de mooie foto's te zien, heerlijk weer (hebben wij hier niet!) prachtig strand en mooie bezienswaardigheden we blijven jullie volgen, we zijn benieuwd wat we nog allemaal te zien krijgen, geniet ervan!
groetjes Babs en Marleen

mark

Klinkt goed allemaal!
Genoeg te doen en te zien..
Jammer om te horen dat pa weer zo'n hoofdpijn heeft...
Maak er met zn alle wat leuks van en we volgen de foto's verhalen.

Gr Mark

Hans&Ger

Alweer een week weg, als ik het zo lees, is het al een dik boek aan het worden, Leve het wisselen van de kamers; dat hoort bij jullie. En een dagjeminder eten, nou, dat is dan een balansdag....

Stefan & Wendy

Ha Vakantiegangers,

Jammer dat het niet helemaal wil lukken met de foto's.
De verhalen zijn erg leuk en ik kan niet wachten tot jullie terug zijn, want dan gaan wij bijna :)

Groetjes!

Gina

Ook een beetje zenuwachtig??

bert en brigette

hallo vakantiegangers! Wat een druk programma, maar jullie zien wel veel. Hoop dat de hoofdpijn van Rob verder meevalt.Wij zijn blij om morgen te vertrekken want hier regent het maar. De vooruitzichten in france zien er goed uit.. Genieten nog allemaal en de groetjes uit Lelystad. xx

Stefan

Haha.. De zenuwen komen langzaam, maar gestaagd boven drijven! Bij Wendy is het vooral goed te merken. Ze heeft vanavond de keuken schoongemaakt, gestofzuigd, gedweild, de was gedaan en tussendoor even snel naar de zonnebank, want ze wil wel een kleurtje tijdens de grote dag. Nomaal is ze niet zo actief op een vrijdagavond. Ik heb vooral zenuwen voor morgen :) Have Fun!

Annelies Luteijn

Goede reis ! Genoten van jullie verhalen. Tot gauw!

Merel

Leuk jullie verhalen! Heel herkenbaar van toen ik er was, hoewel jullie ook dingen hebben gezien die ik niet heb gezien natuurlijk! ik wist neit zeker of hier foto's bij staan, anders hoop ik daar (wellicht een selectie :-)) nog iets van te zien een keer!